Fontos döntéseket jelentett be Magyar Péter miniszterelnök kedd délután a Facebook-oldalára feltöltött videóban.
A kormány három témában hozott fontos döntést, amit hamarosan társadalmi egyeztetésre bocsátanak, hogy mindenki elmondhassa róla a véleményét. Döntöttek a milliárdosok vagyonadójának részleteiről, a KATA adózás kibővítéséről és profi sportolók adókönnyítésének eltörléséről.
Jön a vagyonadó
2027. január 1-jétől bevezetik a milliárdosok vagyonadóját. Ezen adónemet azoknak kell megfizetni, akiknek a vagyona meghaladja az egymilliárd forintot. Az adó mértéke az egymilliárd forint feletti vagyon 1%-a lesz. A 100 milliárd forint feletti vagyon után 1,5%-ot kell majd befizetni az államkasszába. Az adó a teljes vagyonra vonatkozik majd, az ingatlanoktól a befektetéseken át a társasági részesedésekig. Fontos, hogy a hitelek levonhatóak lesznek az adóalapból. Az ingatlan és a gépjárműadó szintén levonható lesz, elkerülve ezzel a kettős adóztatást. A vagyonadót évente egyszer, önbevallás alapján kell megfizetni. Első alkalommal az idei év végi eredmény alapján 2027. augusztus 31-ig. A kormányfő kiemelte, hogy akinek a határ alatt van a vagyona, annak nincs teendője.
Visszatér a kedvező KATA
Többen adózhatnak majd KATA szerint. Újra választhatják ezen formát a mellékállású vállalkozók, a nyugdíjasok és az egyetemisták is. Ezen felül elérhetővé teszik, hogy a KATA-sok cégeknek és egyéb szervezeteknek is számlázhassanak. A kormány felemeli azt az összeget amelyből a táppénzt, az anyasági ellátást és később a nyugdíjat számítják. Az új rendszerben a havi tételes adó a főállásúaknak 100 ezer, a mellékállásúaknak 50 ezer forint lesz. A kizárólag magánszemélyeknek számlázóknak átmeneti könnyítést biztosítanak. 2027-ben 75 ezer forint lesz a havi adójuk, 2028-tól lép csak életbe a 100 ezres összeg. A cégeknek és egyéb szervezeteknek számlázott összeg után 15%-os adó terheli a vállalkozót, amelybe a már befizetett KATA beszámít. Az éves bevételi határt is megemelik, 18 millióról 22 millió forintra.
Változnak az EKHO-kivételek
Az EKHO-t, azaz az egyszerűsített közteherviselési hozzájárulást újságírók, művészek, előadók, sportolók és más szakmák képviselői választhatják. Az általános értékhatár 60 millió forint, azonban a hivatásos sportolóknál ez az elmúlt években 500 millió forintra emelkedett. 2027-től rájuk is ugyanazok a szabályok vonatkoznak majd, mint a többi EKHO-sra.


