A digitális világban egyre szofisztikáltabb módszereket alkalmaznak a kiberbűnözők, és most egy újfajta online csalás terjed, amely rejtett előfizetésekkel rövidíti meg a gyanútlan vásárlókat. A Magyar Nemzeti Bank (MNB) figyelmeztetése szerint a jelenség főként külföldi weboldalakon fordul elő, ahol rendkívül kedvező ajánlatokkal csábítják a fogyasztókat. A probléma gyökere abban rejlik, hogy a vásárláskor rejtett módon egy előfizetéshez is hozzájárul a felhasználó, így a tudtán kívül ismétlődő terhelések érhetik bankszámláját.
Hogyan működik a csalás?
A kiberbűnözők által alkalmazott módszer lényege, hogy a vásárlás során elrejtik az előfizetésre vonatkozó információkat. A vásárló azt hiszi, hogy egy egyszeri kedvezményes vásárlást hajt végre, azonban a háttérben egy folyamatosan megújuló előfizetés indul el. A bankoknak nincs lehetőségük ellenőrizni a szerződés részleteit, így a kezdeti engedélyezés után a rendszer automatikusan levonja az újabb díjakat.
Mit tehetünk, ha áldozattá válunk?
Ha valaki észleli, hogy ismétlődő, ismeretlen terhelések jelennek meg a számláján, azonnal vegye fel a kapcsolatot a számlavezető bankjával. Fontos tudni, hogy az előfizetés nem szűnik meg automatikusan azzal, ha a fizetés meghiúsul, hanem egészen addig folytatódhat, amíg azt hivatalosan le nem mondják az adott webáruháznál.
Amennyiben a szolgáltató nem teljesítette az előfizetést vagy a vásárlás nem valósult meg megfelelő módon, a kártyatársaságok chargeback-eljárást biztosítanak. Ez lehetővé teszi a pénz visszatérítését a bankon keresztül, amennyiben a fogyasztó igazolja a jogtalan levonást. Ehhez szükséges lehet a kereskedővel folytatott kommunikáció, valamint a tranzakció részletei, például a webáruház neve, a vásárlás időpontja és a levont összeg.
Hogyan védekezhetünk a rejtett előfizetések ellen?
A legjobb védekezés az elővigyázatosság. A szakértők szerint érdemes gyanakodni, ha egy ajánlat túlzottan kedvező, hiszen sok esetben ezek a csalások így vonzzák be az áldozatokat. Emellett az alábbi óvintézkedések segíthetnek a csalások elkerülésében:
Mindig olvassuk el az apró betűs részt! Sok esetben az előfizetésre vonatkozó információk el vannak rejtve az általános szerződési feltételekben.
Keressünk véleményeket a weboldalról! A közösségi médiában és független fórumokon gyakran találhatók beszámolók a gyanús webshopokról.
Használjunk virtuális vagy egyszer használatos bankkártyát! Ez segíthet abban, hogy elkerüljük a hosszú távú pénzügyi veszteségeket.
Ellenőrizzük rendszeresen a számlánkat! Az időben észlelt csalásoknál nagyobb esély van a pénz visszaszerzésére.
Binder István, az MNB felügyeleti szóvivője szerint az egyik legjobb védekezés az óvatosság. „Ha valami túl szép, hogy igaz legyen, akkor érdemes elgondolkodni, nincs-e benne valamilyen turpisság” – mondta egy interjúban.
Összegzés
A rejtett előfizetéses csalások egyre elterjedtebbek, és sok vásárlót érhet meglepetésként az ismétlődő pénzlevonás. A védekezés kulcsa a tájékozottság és az óvatosság: olvassuk el a feltételeket, ellenőrizzük a számlánkat, és ha baj van, azonnal lépjünk kapcsolatba a bankunkkal. Ha pedig már megtörtént a károkozás, érdemes élni a chargeback lehetőségével, hogy visszaszerezzük az elvesztett összeget.