A Nemzeti Adó- és Vámhivatal közleményben tudatta, hogy a súlyos eltéréssel rendelkező cégekkel inkább egyeztetnének, nem pedig bírságolnának.
Büntetés helyett arra ösztönzi a NAV a cégeket, hogy javítsák az online számla és online pénztárgép, illetve a áfabevallás közti különbséget. Mindezt teljesen online, az Ügyfélportálon keresztül tehetik meg az érintettek.
Első körben a súlyosabb eltéréseket vették górcső alá, úgyhogy csak egy szűk körnek küldik ki a felhívást, amire 15 napjuk van reagálni a cégeknek. Ez főképp azért van így, mert nemzetközi példa sincs erre az eljárásra, teljesen egyedülálló az efféle adategyeztetés.
Az érintetteknek pár kérdést kell csak kitölteniük az Ügyfélportálon. Jelezhetik például, ha már javították a hibát, ha önellenőrzést is benyújtottak, de azt is, ha szerintük az eltérés nem valós, a jelzett hiba szerintük nem áll fenn.
A hivatal partnerként kezeli az adózókat, így a hiba okáról érdeklődik és csak akkor szankcionálnak, ha a 15 napos felhívásra nem érkezik reakció. Az idő lejárta után 300 ezer forint a büntetés. A korábban már többször és súlyosan mulasztó, kockázatos besorolású cégek
esetében a mulasztási bírság 390 ezer forintra nő.
Felhívják azok figyelmét, akik most még nem kapnak értesítést, de tudják, hogy érintettek lehetnek, hogy rendezzék az eltérést, mert az online adatok és az áfabevallás közti különbséget tisztázandó eljárások folytatódnak majd.