Számos változtatást tervez a kormány bevezetni a KRESZ-ben. A Telex birtokába jutott jelentés szerint minden résztvevőre hatással lesz.
A 27 oldalas dokumentumban szó esik a gyalogosokra, kerékpárosokra, elektromos rollert használókra, autósokra és tanulóvezetőkre, de még a motoros védőfelszerelésekre vonatkozó szabályozásról is. A kormányzati jelentés a közigazgatási egyeztetéshez készült, annak a szakmai előkészítésnek az eredményeként, melyben 100 szakértő és 70 szervezet vett részt.
A táblák, jelzőlámpák jelentése és a nemzetközi jogrendbe illeszkedő szabályok változatlanok maradhatnak. Az újdonságot a gyalogosokra, kerékpárosokra és a nemrég megjelenő elektromos rollerrel közlekedőkre tervezettek jelentik. Így próbálják a már meglévő szabályozást a jelenlegi közlekedési szokásokhoz igazítani.
A tervezetet elemző cikkből kiderül továbbá, hogy a gyalogosoknak megtilthatják az úttesten és a vasúti átjárókban történő mobiltelefon-használatot. Szintén balesetmegelőző ötlet, hogy lakott területen kívül 3 év alatti kisgyermekkel csak ülve lehetne utazni a tömegközlekedési eszközökön, valamint az is, hogy suli/ovi övezeteket alakítanának ki az intézmények körül, amiben 30 km/órára csökkentenék a sebességhatárt.
Emelkednének a sebességhatárok
Egységesítenék a sebességhatárokat is. Az autóutakon 110 km/óra helyett 120-ra emelheti a megengedett sebességet az út kezelője, de az autópályákon is 140 km/óra felső határral alakítanának ki úgynevezett gyors szakaszokat.
A személygépjárművek mellett egységesen 90 km/órára emelnék a lakott területen kívül közlekedő teherautók, buszok és az utánfutót vontató autók korlátját, ami jelenleg 70 km/óra, autópályán pedig 80. Ezt kiegészítenék azzal, hogy csak olyan járművek hajthatnak fel autóútra és autópályára, amik legalább 70-es tempóra képesek. A traktorok megengedett sebességét 60-ra emelnék, a villamosok pedig zárt pályán 70-nel is száguldhatnának.
A kerékpárosok járdán és gyalogos övezetben maximum 10, gyalogosoknak és kerékpárosoknak fenntartott szakaszokon 25 km/órával tekerhetnének.
Írásba kerülhet a cipzárelv
A már külföldön is alkalmazott rendszer nálunk eddig csak szóban létezett. Az elv alapja a két forgalmi sávból az egyik megszűnése estén történő besorolásról és beengedésről szól. Két szó kiemelendő ebből a részből: udvariasság és előzékenység. Ezek nélkül az együttműködés nem elképzelhető, de így a tolakodók száma is megnőhet.
Az egyenesen haladó forgalmi sávban lévőknek így kötelezően be kell majd engedniük a cipzárelv szerint, a megszűnő sávból érkezőket legkésőbb az ezt jelző táblánál. Már ha átmegy a javaslat, teszik hozzá.
Jöhet a szimulátoros és családi autósoktatás
Az elképzelés szerint a kötelező 29 órás gyakorlati oktatásból legfeljebb hatot lehet kiváltani a szimulátorral, de a kötelező gyakorlati órák teljesítése után korlátlanul használható. Ezzel nem csak időt, de pénzt is meg lehet takarítani, a környezetszennyezés csökkentése mellett. Ehhez kapcsolódóan vezetnék be rokon felügyelete alatti vezetést is, ha a tanuló letudta az óráit, de még nem tett forgalmi vizsgát. Ebben az esetben a családi autót meg kell jelölni, de nem kell sem levizsgáztatni, sem második pedálsort beépíteni. A kezdő hibái utáni felelősséget a családtag vállalja.
Új kerékpáros és e-rolleres szabályok
A javaslat szerint 14 éves kor alatt kötelező lenne a bukósisak használata, ami a korábbi tervekhez képest enyhítés, mert eredetileg mindenkinek kötelező lett volna. A most is legális alkoholfogyasztást viszont 0,8 gramm/liter véralkohol, vagy 0,4 milligramm/liter légalkohol értékhez kötnék.
Az elektromos rollerek terepe egyelőre nem olyan szabályozott, mint a többi közlekedési eszközé. Az erősebb, nagyobb és gyorsabb darabok a segédmotorokra vonatkozó szabályok szerint közlekedhetnének. Különválasztanák a kis- és nagyteljesítményű rollereket. Előbbit legfeljebb 12 évesek használhatnák, utóbbira pedig 14 éves kor felett lehetne felpattanni. Természetesen sisakkal és a megfelelő sebességhatárok betartása mellett.
(Telex)