Január tizenhatodikán megszűnik a hagyományos Ügyfélkapu. Mire az idősebb generáció úgy, ahogy elsajátította, minden mehet a kukába.
Mi is megírtuk nemrégiben, hogy a hagyományos ügyfélkaput felváltja az Ügyfélkapu+ vagy a Digitális Állampolgárság Program (DÁP). (És még szerencse, hogy részletesen, lépésről lépésre lebontottuk a folyamatot.) Minderre a kétlépcsős azonosítás miatt van szükség, áll a magyarázatban. Ez annyit tesz, hogy az eddig nagynehezen megtanult munkafolyamatot kukázhatjuk, egy külső, telefonos alkalmazással, egy ún. autentikátorral lehet ezentúl majd belépni a felületre. Miért is ne lehetett volna az oldalon belül megoldani, úgy, hogy ne kelljen hozzá telefon! Hát, mennyivel jobb 2025-ben vagy egy külön eszközön mókolni, hogy aztán másutt beléphessünk, megnézhessük, jött-e csekk vagy tartozunk-e a NAV-nak! Vagy egyszerűen csak a telefonon appok között ugrálva idegzsábát kapni.
Félreértés ne essék: jó dolog a dupla azonosítás, mindössze annyi a probléma vele, hogy a nagy digitalizációban az idősek lemaradtak. Hiába tartottak évről évre felzárkóztatást. Egyrészt. Másrészt, ami nem törött, nem kell megjavítani. Hát, nálunk ez is máshogy megy. Nyilvánvalóan érzékeny adatok szerepelnek mindenki ügyfélkapuján, mindazonáltal a külön alkalmazásban történő külön azonosítás egy olyan lépés, ami bár csekély feladat a biztonság érdekében, azért mégiscsak lehetett volna ezt akár a felületen belül megoldani. Akár szimpla SMS formájában, amihez mindenki hozzáfér – mármint mindenki kapott és küldött is már. De nem, kell egy külön felhasználói fiók, ami generál egy kódot, amivel aztán beléphetünk. Nem nagy kunszt, annak, aki egyébként is használ ilyet. Aki viszont nem, annak nem olyan egyszerű ez, mint amennyire számunkra tűnhet. Pláne, ha adott esetben nincsen még okos telefonja sem.