Az elmúlt napokban két tinédzser tragikus halálát okozta a figyelmetlenség és a KRESZ szabályok megszegése a síneken – írja hétfői közleményében a MÁV, kiemelve, hogy idén a MÁV hálózatán már 56 baleset történt vasúti átjáróban, amelyek során tizenöten vesztették életüket.
A közlemény szerint telefonját nyomkodta és zenét hallgatott az a 16 éves fiatal, akit hétfőn gázolt halálra a vonat Gyálon, pénteken pedig egy 14 éves lány szaladt át a tilos jelzés ellenére az érkező vonat előtt, az ő életét sem lehetett megmenteni. A vasúttársaság részvétét fejezi ki a balesetekben elhunyt fiatalok családjainak.
A MÁV nem győzi hangsúlyozni, hogy a vasúti síneken való figyelmetlen átkelés és a szabályok megszegése tragédiához vezethet, vagy súlyos sérüléseket okozhat. A MÁV legfontosabb vasútbiztonsági üzeneteit közvetítő balesetmegelőző kisfilmeket az Oktatási Hivatal segít eljuttatni az iskolákba, de a szülők közreműködését is kérik a fiatalok felkészítésében.
Ismertetik, hogy Molnár Péter mozdonyvezető már nyolc alkalommal volt részese gázolásos balesetnek, és minden esetben a közlekedők figyelmetlensége vezetett balesethez. Péter elmondta, hogy nem tudnak megállni, a vonat féktávolsága többszáz méter, hirtelen megállítása esélytelen.
A vétlen mozdonyvezetők is súlyos traumát élnek át a balesetek során.
A vasúttársaság kéri, hogy a KRESZ szabályokat tartsák be, és fogadják meg tanácsaikat:
- Vasútüzemi területen tartózkodni életveszélyes és tilos! Csak a kijelölt vasúti átjáróban szabad átmenni a síneken. A vasúti átjárót mindig kiemelt körültekintéssel kell megközelíteni!
- Nem szabad közlekedés közben fülhallgatót használni, vagy a telefont nyomkodni, mert ez elvonja a figyelmet a veszélyekről.
- A labirintkorlát arra szolgál, hogy a vasúti vágányokon való áthaladás előtt lassítsa a közlekedést, és kialakításával elősegítse, hogy a gyalogos vagy kerékpáros mindkét irányba körül nézzen, mielőtt a sínekre lép.
- A fénysorompó felváltva villogó piros fénye azt jelenti, hogy nem szabad átmenni a síneken, mert jön a vonat. Ha a vonat elhaladt, várjuk meg a fénysorompó fehér villogó jelzését. Mielőtt a sínekre lépünk, mindig győződjünk meg róla, hogy egyik irányból sem érkezik vonat!
- Tilos és életveszélyes felmászni a vasúti kocsikra vagy a felsővezeték tartóoszlopára! A villamos felsővezeték megközelítése is életveszélyes, már 2 méteres távolságtól áramütést, súlyos vagy életveszélyes égést okozhat. Már önmagában az 5-6 méter magas jármű tetejéről való lecsúszás is súlyos sérüléseket okozhat, vagy akár halálos következménnyel is járhat. Szigorúan tilos a járművek alá menni, alattuk átbújni, illetve azok tetejére felmászni.
- Az életükkel játszanak azok a fiatalok, akik szórakozásból a vonat elé szaladnak, majd elugranak az érkező jármű elől. A vonat valós sebességét nagyon nehéz érzékelni, ráadásul a vasúti szerelvény féktávolsága is többszáz méter, ezért a hirtelen megállítása esélytelen!
- A vasúti sínre köveket, idegen anyagokat helyezni, a vonatot megdobálni szigorúan tilos! Ezek a cselekedetek súlyosan veszélyeztetik a közlekedő vonatok biztonságát, hiszen azok szolgálatképtelenségét, szélsőséges esetben siklását is okozhatják. A sínre helyezett tárgy észlelését követő vészfékezés következményeként az utasok és a vonat személyzete is megsérülhet. Az ilyen jellegű cselekményeket minden esetben feljelentés követ.
(MÁV Zrt. Kommunikációs Igazgatóság)