Európában nem egységes a közlekedésbiztonság, néhány országban sokkal többen veszítik az életüket az utakon.
2023-ban 20 418 ember vesztette életét Európa útjain közúti balesetben, ez derül ki az Európai Közlekedésbiztonsági Tanács (ETSC) elemzéséből, amelyik sok szempontból rangsorolja az országokat. A szervezet éves jelentéséből kiderül az európai országokban egymillió lakosra jutó közúti halálesetek száma. Ez alapján összevethetők a különböző országok közúti biztonsága.
A felmérés szerint Norvégia a legbiztonságosabb ország a közúti baleset tekintetében, ott 20 haláleset jutott egymillió lakosra 2023-ban az utakon. Mögötte Svédország szerepel 22-es, az Egyesült Királyság 25 fős adattal – olvasható a vezess.hu cikkében.
A legveszélyesebb autózni a vizsgált európai térségen belül Bulgáriában, ahol 82 áldozat jut egymillió lakosra. A nem túl előkelő eredménylista második helyezettje Románia (81), míg a harmadik Szerbia (76). Bulgária ebben a tekintetben nem sokat javult az elmúlt tíz évben, 2013-ban 83 áldozat jutott egymillió lakosra. Magyarország most is a középmezőnyben, de az átlagnál rosszabb eredménnyel szerepel. 2013-ban még 60, 2023-ban pedig 50 áldozatot jelez a statisztika lakosságszám-arányosan.
Az ETSC közúti közlekedésbiztonsággal foglalkozó programja által megfigyelt 32 ország közül 18-ban csökkent a közúti halálesetek száma 2023-ban az előző évhez képest. Málta 38%-os csökkenéssel végzett az élen, majd Luxemburg 28%-kal, Belgium 11%-kal és Magyarország 10%-kal szerepel a listán. Ezekkel szemben Litvániában 33%-os növekedést mutattak ki, míg Lettországban 26%-kal nőtt a halálesetek száma.
A bázisévhez, 2019-hez képest 19 országban csökkent a közúti halálesetek száma. Ebben az összevetésben Lengyelország és Ciprus vezet 35%-os csökkenéssel. Ellenben a közúti halálesetek számának a növekedését figyelték meg 11 országban ugyanebben az időszakban. Összességében az EU27-ek 10 százalékos csökkenést értek el a közúti halálesetek számában 2019 óta, de a 2030-as évre vonatkozó tervek eléréséhez legalább 22%-os csökkentésre lett volna szükség – írja a vezess.hu portál.