A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) tanácsokkal segíti a fogyasztókat, hogy felkészülten vágjanak neki utazásuk megszervezésének, hiszen így jó eséllyel felismerhetik a félrevezető tájékoztatásokat, illetve elkerülhetik a nyaralás közben előforduló kellemetlen meglepetéseket. Különös tekintettel figyeli a GVH a légitársaságok tevékenységét, és hatáskörei keretében támogatja a fogyasztóvédelmi eljárásokat.
A GVH-hoz számos panasz érkezik a légitársaságok tájékoztatásaival, illetve egyéb gyakorlataival kapcsolatban. Azért, hogy elkerülhető legyen egy-egy vitás helyzet, fontos, hogy a fogyasztók a lehetőségeik szerinti körültekintéssel szervezzék meg az utazásaikat. A versenyhivatal ebben nyújt segítséget, rövid tájékoztató anyagokban foglalja össze a repülőjegy-vásárláshoz, utazási irodák programjainak kiválasztásához, online szállásfoglaláshoz, valamint bel- és külföldi autóbérléshez kapcsolódó tanácsait. A fogyasztók így könnyebben kerülhetik el a félrevezető tájékoztatásokat, illetve a nyaralás közben előforduló kellemetlen meglepetéseket.
Többek között az alábbiakra érdemes figyelni a gondtalan nyaralás érdekében:
- Az utazási irodák ajánlatainál ellenőrizzük még az utazás lefoglalása előtt, hogy pontosan mit tartalmaz az ár (pl. belépők, fakultatív programok, illetékek), illetve hol helyezkedik el a szállás, milyen a felszereltsége.
- Repülőjegy-vásárlás előtt ellenőrizzük, hogy a repülő fedélzetére milyen típusú és méretű poggyászok vihetők fel ingyenesen, szükséges-e a repülőtérre érkezés előtt online bejelentkeznünk, illetve a feltüntetett jegyár minden költséget tartalmaz-e (repülőtéri illeték, ülőhelyfoglalás díja, stb.).
- Online szállásfoglalásnál nézzünk utána a korábbi vendégek tapasztalatainak és észrevételeinek (értékeléseinek), illetve a foglalás lemondása feltételeinek arra az esetre, ha változnának a terveink; a fizetési feltételeknek is érdemes utánanézni (pl. azonnal vagy egy későbbi időpontban kell fizetni, megterhelik-e a kártyánkat előzetesen, az adók és esetleges egyéb díjak benne vannak-e az árban).
- Autóbérlés előtt ellenőrizzük, hogy a szolgáltatás ára tartalmaz-e extrákat (pl. gyermekülés, GPS, casco vagy teljes körű assistance biztosítás stb.), továbbá járjunk el körültekintően a bérelt gépjármű átvételekor is, nézzük át az egész járművet és ragaszkodjunk hozzá, hogy az összes már meglévő hiba (karcolás, sérülés) jelenjen meg megjegyzésként a bérleti szerződésben, legyünk tisztában azzal, hogy a letét milyen esetben jár vissza és mikor nem.
A GVH a hozzá beérkező panaszok és bejelentések kapcsán azt vizsgálja, hogy fennállnak-e a versenyfelügyeleti eljárás elrendelésének feltételei, azaz felvetődik-e a GVH hatáskörébe tartozó, valószínűsíthetően a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmát sértő magatartás a panaszolt vagy a bejelentett vállalkozás részéről. A bejelentéses és panaszos eljárásokról részletes tájékoztatás itt érhető el.
A Gazdasági Versenyhivatal fogyasztóvédelmi ügyekben akkor indít versenyfelügyeleti eljárást, hogyha egy vállalkozás valószínűsíthetően jogsértő kereskedelmi gyakorlatot folytat és a gazdasági verseny érdemi érintettsége megállapítható, pl. a vizsgált tevékenység kiterjedt, illetve nagyszámú fogyasztót érint egy adott piacon.
A tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatokról, így a megtévesztésről, a hiányos tájékoztatásról, az agresszív vagy éppen az ún. „feketelistás” kereskedelmi gyakorlatokról a GVH honlapján itt érhető el bővebb tájékoztatás.
Forrás: Gazdasági Versenyhivatal