A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) egy újabb globális technológiai cég magatartását korrigálta egy komplex intézkedéscsomaggal, amelyik összhangban van a legfrissebb adatvédelmi elvárásokkal is.
A GVH által előírt kötelezettségek alapján a Viber alkalmazást üzemeltető Viber Media egy sor olyan intézkedés végrehajtását volt kénytelen vállalni, amelynek köszönhetően a fogyasztók könnyebben megismerhetik a platform jellemzőit, és tudatosabb döntéseket hozhatnak a szolgáltatással kapcsolatban.
A Viber egy internetalapú üzenetküldő szolgáltatás, amelyiknek Magyarországon is jelentős számú felhasználója van. A GVH eljárása azért indult, mert a Viber szolgáltatás ingyenességére és biztonságosságára vonatkozó tájékoztatás nem volt elérhető magyar nyelven, és az adatkezeléssel összefüggő tájékoztatást sem ismerhették meg teljes körűen a fogyasztók. Az eljárás a Luxemburgban bejegyzett vállalkozással (a Viber Media S.á.r.l.) szemben indult, amelyik a japán központú Rakuten Inc. által irányított vállalkozáscsoportba tartozik.
A GVH vizsgálata a magyar fogyasztók érdekeit is védő kötelezettségvállalással zárult, amelyikre – anélkül, hogy a nemzeti versenyhatóság jogsértést vagy annak hiányát állapítaná meg – a hazai szolgáltatásban érintett vállalkozás önkéntes vállalásai alapján van lehetőség. A megfelelést elősegítő előírások egy részét már az eljárás alatt bevezette a Vibert működtető cég. Ilyen például az adatkezelési tájékoztatók és az alkalmazásban elérhető információk magyar nyelvű elkészítése és folyamatos frissítése.
A Viber Media vállalta továbbá, hogy a regisztráció megkezdése előtt kiegészítő információkat közöl az adatkezeléssel kapcsolatban, valamint egy új funkciót, a Viber Plus előfizetést elérhetővé teszi a meglévő és új felhasználók számára is Magyarországon, amelyik – számos egyéb funkció mellett – lehetővé teszi a reklámmentes Viber élményt. A havi díjas Viber Plus szolgáltatást választó felhasználók személyes adatait nem használják fel hirdetésekhez, valamint a felhasználók nem kapnak több hirdetést mindaddig, amíg a Viber Plus előfizetésük aktív – áll a cég kötelezettségvállalásában. Ez a nem-fizetős alap Viber szolgáltatás esetében is kedvező változásokat hoz: növeli a fogyasztói hozzájárulás szerepét, és így csökkenti az alapértelmezés szerint a vállalkozás által felhasználható személyes adatok mennyiségét, és javítja a fogyasztók tájékoztatását adatvédelmi és biztonsági kérdések kapcsán.
A vállalkozás egy magyar nyelvű chat-bot (Adatvédelmi Bot) fejlesztését is vállalta, amelyik az online adatvédelemről és biztonságról tájékoztatja a felhasználókat. Az Adatvédelmi Bot tömör, érthető vizuális üzenetekkel, a releváns döntési pontokra mutató linkekkel segíti a fogyasztókat abban, hogy az adataikról tudatosan rendelkezzenek. A vállalkozás vállalta legalább két évig üzemelteti az Adatvédelmi Botot.
A nemzeti versenyhatóság az elfogadott intézkedéscsomagot a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatósággal (NAIH) együttműködve alakította ki, olyan módon korrigálva a Viber magatartását, amely a legfrissebb európai adatvédelmi elvárásokkal is összhangban van.
Forrás: gvh.hu