Tolna vármegye tizenkét településéről, Alsónánáról, Bátaszékről, Bogyiszlóról, Bonyhádról, Gerjenből, Györéről, Kölesdről, Magyarkesziből, Mórágyról, Őcsényből, Szekszárdról és Várdombról érkeztek az általános iskolás diákok a Babits Mihály Kulturális Központba, ahol a híres gombakutatóról, Hollós Lászlóról elnevezett versmondó versenyen mérték össze az „erejüket” a gyerekek február 20-án.
A szervező kulturális intézmény a hagyományokhoz hűen a természet szeretetére nevelés, valamint a környezettudatos szemlélet formálása szándékával hirdette meg az irodalmi megmérettetést.
A versmondókat szakértő zsűri hallgatta meg a nagy létszám miatt három csoportban. A bírálóbizottságok tagjai voltak: Báló Marianna, Csötönyi László, Dicső Zsolt, Kaposi Ildikó, Kiszler József és Tancz Tünde.
A zsűrielnök Csötönyi László, szekszárdi magyartanár, kulturális vezető az érdeklődésünkre elmondta, hogy a versmondó versenyeknek van egy – a Magyar Versmondók Egyesülete által meghatározott – értékelési, zsűrizési szempontrendszere, amelyik alapján a bírálóbizottság tagjai a versenyzők aktuális teljesítményét pontozzák. Fontos szempont a versválasztás (legfeljebb 3 pont), hogy a versmondó a korának, az érzelmi és értelmi fejlettségének, a személyiségének, az egyéniségének, a hangjának megfelelő verset választott-e. Az elnök szerint egyre fontosabb – a sok pongyola szöveg között – a választott mű irodalmi értéke, annak a hossza, részlet vagy részletek esetén azoknak a szerkesztése. A művészi beszédet, illetve a technikai eszközök használatát is értékeli a zsűri (legfeljebb 4 pont). Ide tartozik az artikuláció, a ritmus, a beszédhiba súlya, a tájnyelv indokolt preferálása vagy elvetése, a légzéstechnika, az ütem, a hangsúly, a hanglejtés, az áthajlás vagy enjambement, a hangerő, a hangszín, valamint az egyéb verbális eszközök használata (pl. kérdések, közbevetések technikai megvalósítása, érzékeltető szünetek, fokozások, érzékeltetések, egyéb előadói technikák). A következő szempont a versmondó művészi teljesítménye (legfeljebb 8 pont). Az előadó feladata ugyanis értelmezni és értetni, látni és láttatni, érezi és éreztetni, a vers érzelmi-értelmi üzenetének az átadása, de fontos a kisugárzás, a pódiumi viselkedés, az öltözet, a non-verbális eszközök használata, az összhatás, a pódiumi létállapot megléte, a természetesség, a spontaneitás, a szavalás és a versmondás közötti különbségek felismerése és megvalósítása az adott szövegen keresztül.

A zsűritagok minden elhangzott versre a három szempont által összeadott pontok összegét adják az egyes versmondóknak, amelyik összesen maximum 15 pont lehet. (Két vers esetében kétszer 15 pont stb.) Az összesítését követően a zsűri a relatív végeredményt még megvitatja, és konszenzusos döntéssel alakítja ki a végeredményt. Noha az értékelők szubjektív véleménye teljes mértékben nem zárható ki, a fentebb összesített értékelési és pontozási rendszer betartásával jelentős objektivitás érhető el.
A három korcsoportban az alábbi eredmények születtek a Hollós László Természetismereti Versenyen:
Első korcsoport – 1-2. osztályosok
- helyezett: Maul Dorottya, 2. osztályos – Szekszárdi Babits Mihály Általános Iskola, felkészítő tanára: Csernusné Kiss Edit
- helyezett: Bálint Brúnó László, 2. osztályos – Szekszárdi Dienes Valéria Általános Iskola, felkészítő tanára: Wigand Brigitta
- helyezett: Várhegyi Dóra, 2. osztályos – Szekszárdi Dienes Valéria Általános Iskola, felkészítő tanára: Wigand Brigitta
Különdíjban részesült
Csóka Botond, 2. osztályos – Szekszárdi Baka István Általános Iskola, felkészítő tanára: Tóth Eszter
Bernhardt Bálint, 2. osztályos – Bonyhádi Petőfi Sándor Evangélikus Gimnázium, Kollégium, Általános Iskola és AMI, felkészítő tanára: Antal Emília
Sági Zoé, 2. osztályos – Szekszárdi Dienes Valéria Általános Iskola, felkészítő tanára: Wigand Brigitta

Második korcsoport – 3-4. osztályosok
- helyezett: Bóka Máté, 4. osztályos – Várdomb-Alsónána Általános Iskola Alsónána Telephely, felkészítő tanára: Tóth Ferencné
- helyezett: Kutasi Flóra, 3. osztályos – Szekszárdi Baka István Általános Iskola, felkészítő tanára: Rotkainé Pászti Lívia
- helyezett: Neiner Hanna, 4. osztályos – Szekszárdi Babits Mihály Általános Iskola, felkészítő tanára: Sáfrányné Fehér Csilla
Különdíjban részesült
Kiss Noel István, 3. osztályos – Várdomb-Alsónána Általános Iskola Alsónána Telephely, felkészítő tanára: Tóth Ferencné
Morvai Hanna, 3. osztályos – Várdomb-Alsónána Általános Iskola Alsónána Telephely, felkészítő tanára: Tóth Ferencné
Sipos Lázár, 4. osztályos – Szekszárdi Baka István Általános Iskola, felkészítő tanára: Kocsisné Dóra Ildikó

Harmadik korcsoport – 5-8. osztályosok
- helyezett: Radó Bertalan, 6. osztályos – Szekszárdi Baka István Általános Iskola, felkészítő tanára: Csizmazia Ferencné
- helyezett: Takács Hanga Róza, 6. osztályos – Szekszárdi Baka István Általános Iskola, felkészítő tanára: Vida Virág
- helyezett: Laufer Jázmin Rebeka, 6. osztályos – Iregszemcsei Deák Ferenc Általános Iskola Magyarkeszi Tagiskolája, felkészítő tanára: Váradiné Szakács Anita
Különdíjban részesült
Takács Jázmin, 5. osztályos – Szekszárdi Babits Mihály Általános Iskola, felkészítő tanára: Svehlik Márta
Takács Szilveszter, 5. osztályos – Garay János Általános Iskola, felkészítő tanára: Hegedűs Emőke
Wéber Milla Liza, 5. osztályos – Szekszárdi Babits Mihály Általános Iskola, felkészítő tanára: Szegedi Anikó
