A MÁV hálózatán eddig kétszer annyi baleset történt vasúti átjárókban, mint 2023 hasonló időszakában, hívja fel a figyelmet szerdai közleményében a MÁV. A balesetek közül egy súlyos-, öt könnyű sérüléssel, négy pedig anyagi kárral járt, és főként a figyelmetlenség és a KRESZ-szabályok megszegése vezetett balesethez.
Rámutatnak, hogy akár elrettentő oktatófilm is lehetne az a felvétel, amely február 7-én készült a nemeskeresztúri vasúti átjáróban.
Tájékoztatnak, hogy a MÁV idén is folytatja vasútbiztonsági kampányát, és fokozottan kéri a járművezetőket, kerékpárosokat, valamint a gyalogosokat is a KRESZ szabályok betartása.
A közlekedőket kérik, hogy minden körülmények között tartsák be a szabályokat, és csak akkor hajtsanak át a vasúti átjárón, ha kétséget kizáróan meggyőződtek arról, hogy semmilyen veszély nem akadályozza az áthaladást.
Mint írják, az elmúlt 15 évben vasúti átjáróban nem történt a vasút hibájából halálos kimenetelű baleset, azokat minden esetben a közúton közlekedő figyelmetlensége vagy a KRESZ-szabályok megszegése okozta. Kitérnek rá, hogy a MÁV hálózatán a vasúti átjárók védelme, azok biztosítási módja kivétel nélkül minden esetben megfelel a hatóságilag előírt biztonsági szintnek.
A MÁV az alábbi KRESZ-szabályok betartását kéri a balesetek elkerülése érdekében:
- A vasúti átjárót csak fokozott óvatossággal szabad megközelíteni.
- Biztosított vasúti átjárón csak akkor szabad áthajtani, ha mindkét sorompó nyitva van, a fényjelző vagy hangjelző berendezés nem ad tilos jelzést, illetve a fénysorompó vagy a félsorompóval kiegészített fénysorompó villogó fehér jelzést ad.
- A vasúti átjárón folyamatosan, azaz megállás nélkül, legalább 5 km/órás átlagsebességgel szabad áthaladni.
- Vasúti átjáróban és közvetlenül a vasúti átjáró előtt tilos előzni.
- A vasúti átjáróba csak akkor hajtsunk be járművünkkel, ha abból a kihaladás is biztonságosan megvalósítható (kocsisor mögé ne zárkózzunk fel az átjáróban)!
Hozzáteszik, hogy amennyiben a vasúti átjárót biztosító berendezés nem működik, minden esetben meg kell állnunk az átjáró előtt, és csak azután szabad továbbhaladni, ha meggyőződtünk róla, hogy nem jön vonat és a biztonságos át lehet haladni.
Fénysorompónál az jelzi az üzemzavart, ha egyik fény sem világít.
A fokozott figyelem és a fényjelzőkészülék tilos jelzése a gyalogosokra, kerékpárosokra és a megkülönböztető jelzést használó járművekre is vonatkozik.
Hozzáteszik, hogy a vezetés közbeni mobilozás is veszélyes, de a szembe sütő nap is megzavarhatja a járművezetőt, ezért a vasúti átjáró előtt érdemes lelassítani (akár meg is állni), és úgy meggyőződni arról, milyen jelzést mutat a lámpa, illetve nem
közelít-e vonat.
(MÁV)