A magyar felnőttek számolási készségét mérő átlagpontszáma jelentősen meghaladja az OECD-országok átlagát, a szövegértési kismértékben alacsonyabb annál, a problémamegoldó készség pontszáma pedig az OECD átlagát közelíti abban a nemzetközi felmérésben, amelyben a lakosság legfontosabb kognitív készségeit vizsgálták – tájékoztatta a Nemzeti Szakképzési és Felnőttképzési Hivatal a felmérés első ciklusának eredményeiről az MTI-t.
A projekt magyar része a Széchenyi 2020 programban 2,2 milliárd forint vissza nem térítendő európai uniós támogatással jött létre.
Az OECD felnőttek képesség- és kompetenciamérése program (PIAAC) a munkaképes korú felnőtt lakosság (16-65 évesek) legfontosabb kognitív készségeinek nemzetközi, reprezentatív felmérését végzi, amely során olyan területeket vizsgálnak, mint a szövegértés, a számolás és a problémamegoldás. A felméréshez részletes adatfelvétel is tartozott, a kérdezettek társadalmi-kulturális és munkaerőpiaci jellemzőiről. Az eredmények értékes adatokat nyújtanak a szakpolitikai döntéshozóknak, mind az oktatás és képzés, mind pedig a foglalkoztatáspolitika terén – közölte a szakképzési hivatal.
Magyarország 2015-ben csatlakozott a programhoz. A felmérés második ciklusa 32 ország részvételével 2018-ban indult, az adatfelvétel Magyarországon 2022. szeptember 1-től 2023. február 15-ig zajlott. A felmérés második ciklusának eredményeit várhatóan 2024 végén hozzák nyilvánosságra.
A felmérést Magyarországon a Nemzeti Szakképzési és Felnőttképzési Hivatal, a Pénzügyminisztérium és a Központi Statisztikai Hivatal konzorciumi együttműködésben végezte.