Öt- és kétéves óvodai nevelő képzést tervez indítani a Kormány a technikumokban és a szakképző iskolákban – derült ki a Kulturális és Innovációs Minisztérium (KIM) által közzétett tervezetből. A dokumentum szerint óvodai nevelőnek a szakképző iskolákban, valamint az érettségit is adó technikumokban ötéves képzés keretében lehet majd tanulni, de kétéves oktatásra is jelentkezhetnek, akik csak a szakmai vizsgára szeretnének felkészülni.
A tervezetet június 16-án töltötték fel a kormany.hu oldalra, és június 24-ig adtak időt társadalmi egyeztetésre. Gosztonyi Gábor, a Pedagógusok Szakszervezete (PSZ) szakképzésért felelős alelnöke a Népszavának azt mondta, hogy meglepte a tervezet, a minisztérium a PSZ-szel nem egyeztetett, de még arra sem hívták fel a figyelmüket, hogy társadalmi egyeztetés indult a szakképzésben várható változásokról. Az alelnök szerint az új óvodai nevelő képzés kérdéseket vet fel, hiszen ilyen szakmai oktatás és munkakör eddig nem létezett, óvodapedagógusként csak diplomával lehet elhelyezkedni.
„Jobban mondva az 1960-as, 1970-es években volt olyan, hogy középfokú végzettséggel is lehetett óvónőként dolgozni. Nagyon úgy tűnik, hogy most ebbe az irányba megyünk vissza” – mondta Gosztonyi Gábor.
A lap érdeklődött a Kulturális és Innovációs Minisztériumnál, hogy mi indokolja az óvodai nevelő szakmai képzés bevezetését, és pontosan mi lesz a feladatuk az itt végzetteknek. A válaszukban annyit írtak, hogy a cél az óvodai nevelés további fejlesztése, az óvodai nevelőket pedig szakképzett nevelést segítőként lehet majd foglalkoztatni. Gosztonyi szerint így lényegében majd az óvodai nevelők is dolgozhatnak az óvodapedagógusok helyett reggel nyolc előtt és a délutáni órákban.
A Magyar Óvodapedagógiai Egyesület június 22-én szakmai véleményben értékelte a Kormány szándékát:
„Jelenleg az óvoda a köznevelési-közoktatási törvény hatálya alá tartozik – ennek ellenére az óvodák számára a köznevelési rendszertől eltérő szakképzési törvényben jelentek meg az óvodákra vonatkozó alapvető rendelkezések, amit néhány napos határidővel társadalmi vitára is bocsájtottak. Vajon kinek is jut eszébe az óvodával kapcsolatos kérdésekről a szakképzési módosítások között keresni a választ? – pedig súlyos és alapvető kérdésekről van szó a törvénytervezetben. A törvénytervezetből kimásolt táblázat, bár oktatási ágazatként jelöli meg az 5 éves képzést, ugyanakkor az óvodapedagógus megnevezés helyett óvodai nevelő megnevezést használ, ami eléggé árulkodó!
Ez felveti azt a kérdést, hogy az óvodát mely ágazatban képzeli el a jövőben a törvényalkotó? Ugyanakkor azt is, hogy ha óvodai nevelőnek hívjuk az 5 éves szakközépiskolai, technikumi képzésben részt vevőket, akkor rájuk nem vonatkozik majd a pedagógus bértábla, tehát kevesebb anyagi ráfordítással is megoldható lesz a szakember hiány.
A törvényjavaslat szerint visszatérünk az óvónői szakközépiskolai végzettség újbóli bevezetéséhez – ez súlyos visszalépés a főiskolai végzettséghez kötött óvodapedagógusok foglalkoztatásához képest, és visszatérést jelent a 60-as évek irányába. A táblázatban még az is szerepel, hogy a szakképzés keretein belül, 2 éves időtartammal és vizsgával is lehetséges lesz óvodai nevelőket képezni – ez pedig az iskolán kívüli szakmai képzés keretein belül képzelhető el, a törvényben nincs részletezve, mit takar ez a lehetőség.
A magát családbarátnak nevező döntéshozók mindezzel olyan minőségromlást idéznek elő a 3-7 éves korú gyermekek nevelésében, ami nem nevezhető, sem család-, sem gyermekbarát intézkedésnek. Éppen ellenkezőleg – valamennyi kisgyermek esélyét rontani fogja az, ha a jól képzett főiskolát végzett óvodapedagógusok mellett/helyett?? alacsonyabb iskolai végzettségűekkel igyekeznek a döntéshozók orvosolni az óvodapedagógus hiányt.”
A szakmai egyesület így összegzi a mondanivalóját:
„A felvázolt jövőkép súlyos visszalépést jelent a kisgyermekek, az óvodák, az ott dolgozó óvodapedagógusok számára, súlyosan rontja a kisgyermekek és a jövő generáció színvonalas nevelésének esélyeit, ugyanakkor nem tisztázza az óvoda jövőbeli státuszát sem.
Mindezen érvek alapján a Magyar Óvodapedagógiai Egyesület ELUTASÍTJA, NEM TÁMOGATJA a törvénymódosításban felvázolt elképzeléseket.”