Több hírcsatorna is beszámolt arról, hogy május 1-jétől megszűnt a korábbi ráhagyás a traffipaxok által kiírt sebességre, azaz alacsonyabb sebesség elérése után kapnak bírságot a gyorshajtók.
Sokan felkapták a fejüket, amikor kiderült, hogy megszűnt az elnéző magatartás a gyorshajtások ellenőrzésénél a hónap elejétől, és szigorúbban veszi a rendőrség a sebességhatárok átlépését, így bírságra is többen számíthatnak. Május elsejétől a rendőrségi hitelesített sebességmérők által mért érték a jogilag elfogadott sebesség, amelyikkel a megmért jármű haladt. A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy a korábban a mérési határérték beállításához alkalmazott 3 km/órás, illetve 3 százalékos „elnézést” a sebességellenőrzések során már nem alkalmazzák.
Az előző napokban számos szakportál is cikkezett a változásról, és több félreértés is napvilágot látott az értelmezési hibákból adódóan. Fontos tisztázni ezért, hogy a sebességmérőknek sohasem volt mérési hibahatáruk, amelyiket így szoktak emlegetni, az a mérésügyi hatóság hitelesítési eljárása során meghatározott egyfajta metrológiai követelmény. A hitelesítési eljárás során azt vizsgálják ugyanis, hogy az eszköz meghatározott számú mérés alkalmával a mérési etalonhoz képest milyen szórással állapítja meg a mért értéket. Amennyiben ennek során a sebességmérő nem ad olyan értéket, amelyik kívül esik a hitelesítési hibahatáron, akkor az hitelesnek tekintendő.
Óberling József rendőrezredes, rendőrségi főtanácsos, az Országos Rendőr-főkapitányság Közlekedésrendészeti Főosztály vezetője elmondta, valóban igaz, hogy akár 1 km/órás mért sebességtúllépés is szankcionálható. Hozzátette, nem igaz, hogy az említett minimális gyorshajtás miatt csak akkor számíthat a járművezető bírságra, ha megállítják. „A kismértékű sebességtúllépéseket szabálysértési eljárásban vizsgálják. Itt is megvan annak a lehetősége, hogy a szabálysértési hatóság az eljárás során azonosítsa a járművezetőt. Persze az intézkedéseink során arra törekszünk, hogy a helyszínen tegyünk pontot az ügy végére” – fogalmazott.
NÉZZÜNK KÉT PÉLDÁT!
A kérdés:
Mi történik akkor, ha valakit 52 km/óra sebességgel mérnek be lakott területen 50 km/óra megengedett legnagyobb sebeséghatár mellett?
A válasz:
Május 1. előtt az 52 km/óra mért értékből levontak 3 km/órát, így a kapott 49 km/óra megállapított sebesség alapján nem követett el szabálysértést a járművezető, így nem is intézkedtek. Ma már a mért sebességen nem változtatnak, ezért a járművezetővel szemben szabálysértés miatt intézkednek.
A kérdés:
Mire lehet számítani, ha az autópályán 130 km/órás megengedett sebességnél 151 km/órával fut bele a „traffipaxba” az autós?
A válasz:
A 151 km/óra sebesség esetén május 1. előtt levontak 3 százalékot, így a megállapított sebesség 146.5 km/óra lett. Ez a túllépés, ha nem történt megállítás, korábban nem volt szankcionálható. Ugyanakkor most a 151 km/óra sebességet nem csökkentik 3%-kal, így ez a gyorshajtás már megállítás nélkül is, az objektív felelősség alapján bírságolandó 30.000 Ft-tal.
Szintén fontos információ, hogy a szabályosan közlekedőket sehogy sem érinti a május 1-jén bevezetett változás.