A világjárvány miatti korlátozások és kihagyás után ismét megrendezték a Babits Mihály Kulturális Központban a híres szekszárdi botanikusról, mikológusról, Hollós Lászlóról elnevezett természetismereti versmondó versenyt, amelyiken Szekszárd és Tolna vármegye általános iskoláiból (Kölesd, Mórágy, Várdomb, Alsónána) több mint 130 versenyző vett részt.
A természet szeretetére való nevelés, és a környezettudatos szemlélet formálása szándékának a céljával meghirdetett vetélkedőt Berlinger Attila, az intézmény ügyvezető igazgatója nyitotta meg, majd ezt követően a versmondásé volt a főszerep.
A nagy jelentkezői létszám miatt két helyszínen zajlott a verseny, a két zsűri pedig három korcsoport teljesítményét bírálta, külön értékelték az 1-2., a 3-4. osztályos, illetve a felső tagozatos versmondók produkcióit. Az első korcsoport zsűrijének a tagja volt Kiszler József gyógypedagógus, logopédus, a zsűri elnöke; Dicső Zsolt költő, a Pad Egyesület elnöke; valamint Kaposi Ildikó ifjúsági könyvtáros. A második és harmadik korcsoport zsűrijében helyet foglalt: Csötönyi László, Szekszárd Megyei Jogú Város Kultúra, Civil Szervezetek és Városmarketing Bizottságának elnöke; Báló Marianna magyar nyelv és irodalom szakos tanár, drámapedagógia szaktanácsadó; valamint Rubányi Anita előadóművész, múzeumpedagógus.
Csötönyi László szekszárdi tanár és versmondó, közművelődési szakember, a „nagyobbakat” meghallgató bizottság elnöke az érdeklődésünkre elmondta, hogy a szubjektív vélemény mellett szakmai szempontok figyelembevételével értékelték a gyerekek versenyen nyújtott aktuális teljesítményét. Hangsúlyozta, hogy a zsűri fontosnak találta a felkészítő pedagógusok és a kísérő, gyakran a verstanulásban is jelentős részt vállaló szülők figyelmét felhívni a versválasztás fontosságára. Elmondta, hogy figyelték, a versmondó a korának, az érzelmi, értelmi fejlettségének, a személyiségének, az egyéniségének, a hangjának megfelelő verset választott-e. A választandó művek irodalmi értékére is ráirányította a figyelmet. Fontos szempont a versmondásnál az artikuláció, a ritmus, az esetlegesen meglévő beszédhiba súlya, a légzéstechnika, az ütem, a hangsúly, a hanglejtés, az áthajlás/enjambement, a hangerő és a hangszín, valamint az egyéb verbális eszközök használata, például a kérdések, közbevetések technikai megvalósítása, az érzékeltető szünetek és fokozások.
A zsűrielnök szerint nem könnyű a versmondó feladata, mert ő az, aki leginkább a rendelkezésre álló nyelvi eszközei segítségével „tolmácsol”, és értelmezi-érteti, látja-láttatja, érzi-érezteti a szöveget, átadja az érzelmi-értelmi üzenetet, és mellette fontos a kisugárzása, a pódiumi viselkedése, a nonverbális eszközök használata, az összhatás, a pódiumi létállapot megléte, a természetesség és a spontaneitás is.
A kitűnő hangulatú Hollós László Természetismereti Versmondó Versenyen a következő eredmények születtek csütörtökön:
1. korcsoport (1-2. osztályosok)
1. helyezett: Kutasi Flóra (2. o.)
2. helyezett: Morvai Hanna (2. o.)
3. helyezett: Horváth Natália (2. o.)
Különdíjban részesült:
Borbély Barnabás (1. o.)
Csóka Botond (1. o.)
Wolf Lia (1. o.)
Rádi-Aszódy Anni (2. o.)
2. korcsoport (3-4. osztályosok)
1. helyezett: Takács Jázmin (4. o.)
2. helyezett: Nagy Johanna Veronika (4. o.)
3. helyezett: Kókai Petra (4. o.)
Különdíjban részesült:
Szegedi Anna (4. o.)
Molnár Panna (4. o.)
3. korcsoport (5-8. osztályosok)
1. helyezett: Takács Hanga Róza (5. o.)
2. helyezett: Radó Bertalan (5. o.)
3. helyezett: Wéber Aliz (7. o.)
Különdíjban részesült:
Horváth Boglárka (8. o.)
Berta Léna Gréta (7. o.)
Gratulálunk a versmondóknak!